Cesta kolem Čech za 8 dní

10. srpna 2016 v 22:22 | Monica Hell |  Anima Mea
V sobotu po poledni jsme s přítelem konečně vyrazili na letní cestovní dovolenou. Hlavním plánem bylo navštívit co nejvíce památek a nasbírat spoustu zážitků.
Přítel je velice aktivní povahy a já uznávám, že při válení se u vody toho moc neuvidím, takže jsme si naplánovali okruh po západních, severních i středních Čechách, čítající cca 750 km.

Zprvu jsme svou návštěvou poctili hradní zříceninu Herštejn u Kdyně. Bylo krásné počasí a sluneční paprsky krásně prostupovaly bukovým lesem.

Herštejn byl vcelku zarostlý

Poté jsme zamířili do Chudenic. Tady jsme chtěli vystoupat na rozhlednu- bývalou kostelní věž Bolfánek. Jak se ale říká:"Bez peněz do hospody nelez!", tak přesně tak my jsme nelezli na rozhlednu. Naše peněženky se rozhodly dát si oddych v autě. Prohlédli jsme si přírodní divadlo, kde se hrává Rusalka a pak zamířili do vyhlášené Americké zahrady se 150 let starou douglaskou. Na tomto stromě mě zaujal ohromný obvod kmene a neuvěřitelná výška. Taková česká sekvoje. Celkově se mi ale zahrada zdála málo barevná, celá byla taková jen zelená a chyběly mi tu nějaké květiny. Uprostřed jsem tedy našla plané třešně, ale ty byly pořádně kyselé. Tedy, doufala jsem, že to třešně jsou. =D Jelikož jsme si cestu zpátky k autu trochu spletli, vzali jsme to oklikou a při tom našli Kvapilovo, nebo také Rusalčino jezírko. Právě na tento malý rybníček mysel autor libreta Dvořákovy nejznámější opery.

Americká zahrada Chudenice

Švihov v průběhu festivalu

Odtud jsme se vydali do Plzně, kde jsme přespali a dalšího dne jsme dojeli do Boru u Tachova, kde stojí krásný hrado-zámek. I interiéry se nám moc líbily, byly zde vystavené práce místních řezbářů i kovářů. Takové židle, které jsem tam viděla, bych klidně chtěla doma. Asi bych se nedoplatila… =)

Nádvoří hradu-zámku Bor u Tachova

Pohled z hradní věže na Bor u Tachova

Nad Tachovem jsme vyběhli na vcelku novou rozhlednu Vysoká a odtud jsme se prošli 8 km dlouhou procházkou přes bývalý klášter, přes Světce, kde stojí 2. největší jízdárna ve střední Evropě (hned po té Vídeňské), až k přehradě Lučina.
Toho dne už tak hezké počasí nebylo, a jelikož jsem trochu zapomněla dovřít okénko u auta, musela jsem pak sedět na mokré sedačce. Kvůli mokru jsme nakonec stanovali pod přístřeškem, jakýmsi podiem přímo na návsi v Lomu u Tachova.

Jízdárna Světce byla ohromná a ohromující

Přehrada Lučina

Další den, v pondělí jsme jeli do Chodové Plané. Opět jsem měla GPS nastavenou pro chodce a tak jsme jeli trochu off-road cestou. Řídila jsem asi 2/3 a byla jsem z toho naprosto nešťastná. Všude bylo bahno a auto skoro nereagovalo na pohyby volantem. V Chodové Plané se vaří pivo Chodovar. Pak jsme navštívili Mariánské Lázně, shlédli jsme Zpívající fontánu a Kolonádu. Ta byla nádherná! A navíc tam hrála živá hudba, což mě ohromě a velmi příjemně překvapilo. Ochutnali jsme i pár pramenů, z nichž mě nejvíce zachutnal Karolínin, neboť nebyl tolik železitý a slaný.
Cestou do Karlových Varů jsme míjeli hezký hrad v Bečově nad Teplou, který jsme ale kvůli pondělním zavíračkám nemohli navštívit. Právě tady je uložen Relikviář sv.Maura.
Celkově se nám Karlovy Vary vůbec nelíbily. Je tu špatně dělané značení cest a všude samé jednosměrky, ve kterých jsme se zamotali. Přínosem ale bylo, že jsme tu alespoň našli obchod, kde konečně měli mě tolik chybějící nové končíky k šípům. =)
Poslední návštěva toho dne byla v Ostrově u K. V. v parku u Zámku Princů a Letohrádku. Toho večera jsme stanovali na louce v 920m n.m. V noci byla vcelku jasná obloha a tak nám byla příšerná zima. A to mám mít spacák údajně do extrému -11°C.

Chodová Planá, nákláďák jsme si kvůli fotce nechali přistavit

Dřevořezba na dveřích prodejny v Chodové Plané

Kovový odlitek znaku pivovaru Chodovar

Kolonáda Mariánské Lázně

Krásně hrajícící lázeňský orchestr

Kolonáda

Jezírko v Mariánských Lázních

Hrad Bečov nad Teplou

Klášterec nad Ohří, pohled od zámku

Ostrov, zámecký park focený z hradeb

Ostrovský Zámek Princů

Einsiedelnská kaple

Zámecké hodiny

Kamenný erb v zámku

Pohled na Klínovec z našeho tábora

Ráno nám opět pršelo, ale v Jáchymovském muzeu jsme se nadlouho před deštěm schovali. Bylo neuvěřitelně rozsáhlé. Prý se v okolí Jáchymova nalézá přes 460 různých druhů minerálů a mnohé byly i nově objevené. Pak jsme vyrazili do Jirkova, kde se mi moc líbily zámecké schody. Také bych je chtěla doma. =P (Ale najdi levnej a pěknej zámek k bydlení, že jo?!)
Stan jsme stavěli pod Milešovkou, v CHKO České středohoří. Naštěstí nás náhodná okoloběžkyně upozornila a pomohla nám najít vhodné místo ke spaní. Ten večer jsem vařila večeři na třikrát. Dělali jsme rizoto, a když mi začala vařit voda na rýži, kopla jsem do vařiče a hrnec se mi vylil. Pak jsem kvůli stěhování rýži nedovařila a na novém place jsem ji tedy dodělávala.

Milešovka do poloviny zahalená v mracích

Středečního rána jsme vyběhli na Milešovku, královnu Českého středohoří. Zajímavé bylo, že předešlého dne byla zdola vidět celá, ale ráno byla po polovinu v mracích, které se už nezvedly. Když jsem byla na hoře jako malá, prohlásila jsem, že na ni už nikdy nevylezu, neboť to byl děsný krpál! Teď už se mi to nezdálo a vyběhla bych i znova.
Vykoupali jsme se v ledové vodní nádrži Žernosecké jezero, odnoži Labe, mezi Lovosicemi a Litoměřicemi. Nakonec jsme navštívili Třebenické muzeum Českého granátu, před kterým jsme si "narýžovali" spoustu i vcelku velkých granátů.
Základní tábor jsme po domluvě s OÚ postavili přímo pod hradem Házmburk u vsi Klapý.

Milešov z Milešovky

České granáty, vlastnoručně nasbírané

Jelikož ráno hrad otevíral až od 10h a my se nemohli tolik zdržovat, navštívili jsme ho cestou "okolo brány" tak, že jsme prostě přelezli přes skálu. Podhradí bylo plné vinic, meruněk a višní. Ty byly tak krásné, že mě i přes svou nakyslost neustále lákaly k jídlu.
V Libochovicích jsme v zámeckých zahradách posvačili ten nejlepší chleba, co jsme kdy měli. Byl z místní pekárny a šli jsme pro něj dvakrát, neboť jsme ho celý snědli. Mimo jiné jsme tu viděli i divokého sýčka. Ještě nikdy jsem neviděla sovu ve volné přírodě.
Přes Slaný jsme dojeli k Vodnímu parku Čabárny. Je tu pár rybníčků, kde chovají různé kapry, mimo jiné i Koi. Dále různé vodní rostli, kachny, želvy (rybniční), lysky, labutě (černé i bílé) a nutrie. Hned vedle parku je záchranná stanice s množstvím druhů sov, veverkami, čápi a dalšími domácími zvířaty.
Dojeli jsme až k Okoři, kde jsme na louce přespali. Večer přišla větrná smršť a zlomila nám tyčku stanu. Pak přišla bouřka a i přestože jsme na stanu měli navíc plachtu, do stanu nám natekla voda. Spalo se nám ale vcelku dobře, především díky nafukovacím matracím, které, jak známo, na vodě plavou. =D

Hazmburk tyčící se na višňovými a meruňkovými sady

Bílá věž Hazmburku

Slunce vycházelo přímo mezi věží a hradbou

Vinice byly všude okolo hradu

V pátek ráno jsme si prohlédli hrad Okoří a pokračovali jsme k českému nejnovějšímu hradu postavenému v letech 2001 až 2002, v Červeném Újezdu. Prohlídka hradu za to opravdu stála! Bylo to vlastně takové muzeum, kde by se dalo krásně bydlet. =P Zrovna docela dost pršelo a na hradě byla svatba, které byl nabídnut sál. Nevěsta si ale přesto přála obřad v zahradách. Svatebčané byli zmoklí jako slepice a asi museli být trochu naštvaní za promočené šaty a obleky.
Podívali jsme se k lomům Velká a Malá Amerika. U jezírek na dně byla zrovna postavena nějaká vesnička, přišla mi jako od nějakých fantasy nadšenců. Tedy jsme se k ní šli podívat, ale před tunelem nás zastavil jeden pán, který nám vysvětlil, že vše dole je jen gumové a polystyrenové, neboť se jedná o rekvizity. Zrovna tam Angličané natáčí seriál Británie a tady se jednalo o keltskou vesnici.
Pokračovali jsme na Karlštejn. Zastavili a najedli jsme se u zdejšího nádraží, kde jsme si popovídali s lidmi, kteří nám doporučili jednu restauraci. Má se nacházet v Třebáni a jde o to, že zaplatíte 85,- na osobu (o víkendu 105,-) a můžete sníst, co zvládnete. Je v tom započítané i pití.
Na Karlštejně jsme navštívili, co jsme mohli, aby to bylo zdarma. Prohlídky jsou tam hrozně drahé a zaplněné na další 2 hodiny.
Dojeli jsme až k Dobříši, kde jsme ještě dosušovali stan a mokré matrace. Potkali jsme nějaké lidi s mladším klukem, který měl luk. Tedy jsem se hned chytla příležitosti a pomohla mu s technikou střelby.

Okořská věž

Zbytky hradu

Z Okoři je cesta...

Malebný hrádek Červený Újezd

Dřevořezba na dveřích v hradu

Kdo by nepoznal...?

Sobotní ráno jsme věnovali návštěvě krásně upraveného francouzského parku u Dobříšského zámku. Právě tady se odehrávala Princezna ze mlejna. Ze zámku k nám doléhaly tóny piána hrajícího píseň z této pohádky a dále i písně od Adele a klasickou hudbu.
Pokračovali jsme do Příbrami na návštěvu Hornického muzea. Podívali jsme se do šachet dolu Anna. Byla to velmi zajímavá a poučná prohlídka. Původně jsme tedy chtěli jet vláčkem, ale ten jsme nestihli. Nelitujeme toho.

Dobříšská fontána Napájení Heliových koní

Fontána a zámek Dobříš

Koňský sál v zámku

Tady naše dovolená v podstatě skončila. Dojeli jsme k přítelově domovu, kde jsme se konečně po těch dnech znovu vykoupali. Neumíte si představit, jakou jsem měla radost z teplé vody. =D Jelikož přes týden dost pršelo, moc jsme si jí neužili.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.