Září 2015

Alban Elved- podzimní rovnodennost

22. září 2015 v 18:22 | Monica Hell |  Keltové
Alban Elved je oslavou podzimní rovnodennosti (23. září) a přechodu mezi světlou a temnou polovinou roku. Je nazýván Alban Elfed nebo Meán Fomhair či Mabon, podle boha Mabona. Dal by se v překladu nazvat i jako "Hostina Avalonu", přičemž Avalon znamená Jablečný ostrov (abal= jablko). V křesťanství se jedná o slavnost svatého Michaela a nanebevzetí Marie, lidově vinobraní.
Jedná se v podstatě o pokračování srpnové oslavy sklizně- Lughnasadu. I nyní se slaví sklizeň- takzvaně druhá. Tedy sklizeň především jablek, hrušek, ořechů, švestek a vinné révy, dále také cibule, mrkve, luštěnin a plodů lesa. Vyrábělo se víno a sušily byliny.
Pekly se koláče a chléb, vařila povidla, sušily křížaly a hrozinky.
Na slavnostní hostině, kde byla tato jídla podávána se připíjel především jablečný mošt a medovina.
Kulaté jablko je symbolem slunce a cyklu života, který se stále dokola opakuje. Jablko je konečný článek vývoje a zároveň v sobě nese semínka nového života.
Symbolem tohoto svátku se stal Roh hojnosti.
Lidé děkovali bohům za úrodu. Bůh Lugh se svou partnerkou stále ještě vládne, ale jeho plášť je již nachově červený, jako zapadající slunce.
Oltáře a pohřební místa byly zdobeny listy dubu a žaludy, borovými šiškami a dalšími plody a bylinami.
Ženy hledaly na loukách první ocúny, aby si jimi potřely prsty a oční víčka. Věřily, že pak lépe uvidí na zimní večerní práce a nebudou je bolet prsty od předení.
Významnými svátečními bylinami byl právě dub (žaludy), kapradí, zimolez, astra, měsíček, klejicha, myrha, mučenka, pcháč, líska, cedr…

Univerzální námořnický náramek/náhrdelník

10. září 2015 v 18:18 | Monica Hell |  Tvoření a návody
Dnes vám předvedu návod, jak si udělat univerzální šperk v námořnickém stylu. Univerzální v tom smyslu, že si kdykoliv můžete vybrat, jesti chcete zrovna náramek a nebo náhrdelník. (Problém nastává, pokud chcete obojí. To si pak musíte udělat dva. :-) )

Začnu tím, že vám prozradím, co bude potřeba.

Prázdniny

3. září 2015 v 21:07 | Monica Hell |  Anima Mea
Tak jak jste si užili prázdniny?

Pro mě byly vcelku krátké. Po prvním měsíci stráveném v práci jsem si ten druhý chtěla pořádně užít. Hned zpočátku jsme se vydaly s nejlepší kamarádkou na chatu v Posázaví, stejně tak, jako minulý i předminulý rok.
Zde jsme se naplno věnovaly geocachingu v blízkém i dalekém okolí. Navštívily jsme Sázavskou sklárnu i klášter, kde se i po roce opět objevila naše známá "poválečná" kočka. Ona se tam na dvoře totiž stále jen povaluje a nechává se drbat od návštěvníků.
Moc se mi líbil zámek Konopiště, kde se všude po zahradách proháněli pávi. No, a já jsem se proháněla za nimi, neboť jsem opravdu toužila po jednom z jejich ocasních per. Bylo mi je líto trhat, tak jsem čekala, jestli z nich nějaké nevypadne. Musím dodat, že Konopišťský park byl na kešky opravdu plodný. Rozléhal se na obrovské ploše a byl krásný.
Za celý pobyt jsme keší odlovily asi 21.

Po návratu z chaty jsem zjistila, že se jeden z mých článků dostal na hlavní stránku blogu. Měla jsem z toho přirozeně ohromnou a radost. Něco takového jsem opravdu nečekala, jen jsem ve skrytu duše po tomto toužila. :-)

Druhý z "velkých" výletů jsem strávila s přítelem pod stanem. Kvůli jeho práci jsme si období dovolené naplánovali asi 2 měsíce předem. Abychom měli ty správné tábornické podmínky, hned druhý den se nám rozpršelo a v podstatě nepřestalo až do před-před-posledního dne dovolené. Takže z 8 dnů dovolené nám 5 propršelo. To byl právě ten jediný týden v létě, kdy nepražilo slunce. =D
Plánovali jsme cyklodovolenou v jižních Čechách. Spali jsme v kempu na okraji Suchdola nad Lužnicí. V podstatě je to pro mě takový "rodinný" kemp, neboť jsem sem s rodinou jezdívala už jako malá.
Když jsem první den viděla Lužnici, uznala jsem, že je sjízdná, ovšem leda tak na těch našich kolech! Po dlouhých deštích se ale vodáci objevovat začali.
Zároveň s vodáky se díky dešti objevily v kempu myši, které hledaly suchý přístřešek pod naším stanem. Už jsem z nich byla lehce na nervy, jak nám v noci stále poskakovaly pod našimi spícími těly a nad ránem se vydaly do našich zásob. Začaly jsme po nich jít a ručně jsme se na dobro zbavili čtyřech. Další hlodavci se hromadících se myších a rejsčích tělíček nejspíše zalekli a utekli.
Navštívili jsme nedaleké vyhlášené Klikovské keramické dílny a vyzkoušeli si zde ve vsi i střelbu s lukem, dále jsme prošli hrad i zámek Nové Hrady, různé Třeboňské památky, Jindřichův Hradec či Červenou Lhotu a samozřejmě jsme lovili keše. Na této dovolené jsem "zbohatla" o dalších 23 kousků.
Poslední večer dovolené jsme strávili v Písecké středověké krčmě, kde jsem si například zkusila, jaké je to mít na ramenou několikametrovou krajtu. Musím prozradit, že jak se mi začala vinout podél krku k obličeji a dotýkala se mě jazykem, začala jsem se jí bát. Byl to ale úžasný zážitek. Dále jsme viděli třeba krásnou tanečnici, nebo plivače/polykače ohně. Byl to příjemně prožitý večer.